Nota parkeernormen, wat kunnen we hiermee?

aanzicht Wilhelminadorp.jpg
6F1A4439(3) wouter.jpg
Door Wouter Bondt op 20 december 2021 om 13:52

Nota parkeernormen, wat kunnen we hiermee?

In de laatste raadsvergadering van 2021 ging het onder andere over de nota Parkeernormen. Met deze normen geeft de raad de kaders aan m.b.t. hoeveel parkeerplaatsen er moeten komen wanneer er iets nieuws gebouwd wordt. Als we in de toekomst meer ruimte willen voor duurzame mobiliteitsoplossingen, zoals deelauto’s, beter openbaar vervoer etc. dan kunnen we hier als raad sturing aan geven door deze parkeernormen aan te passen. Er zijn dan namelijk minder parkeerplaatsen nodig.

Door een aantal partijen werd een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om actief aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit. Want een deelauto plaatsen is prima, maar hoe zorg je ervoor dat deze ook gebruikt gaat worden? Onderzoek laat zien dat mensen zich hechten aan een eigen auto, dus er moet echt iets veranderen.

De motie straalde voorzichtigheid uit en was niet concreet. De ChristenUnie heeft daarom een voorstel gedaan om de motie aan te passen. Geen kleine pilots of vinger aan de pols houden bij diverse initiatieven, zoals beschreven in de motie. Maar een actieplan ‘duurzame mobiliteit’ laten ontwikkelen, samen met inwoners, bedrijven en initiatiefnemers van duurzame mobiliteit, zodat het breed gedragen wordt.

Door de aanpassing van de motie werd deze breder gesteund en haalde een meerderheid. Een zegen op ons werk in de raad en een voorbeeld waarbij die ene zetel het verschil kan maken in de raad.