Terugblik op de maand november

donderdag 23 november 2017

Foto: Hans Ubachs, waarnemend burgemeester te Best

21 november
Ik stuur een mail naar burgemeester Van Aert en feliciteer hem, met de ziekte van zijn vrouw in mijn achterhoofd,  met zijn verjaardag.

Vervolgens met de collega-fractievoorzitters, waarnemend- griffier, een wethouder, waarnemend voorzitter van de raad en de gemeentesecretaris in Den Bosch op bezoek bij de Commissaris van de Koning. We bespreken het al eerder door de raad aangereikte profiel voor een waarnemend burgemeester. Vervolgens zegt de CdK dat hij een daarbij passende kandidaat heeft gevonden en stelt ons voor om, na lezing van zijn CV, kennis te maken. Het is de heer Hans Ubachs, voormalig burgemeester met ervaring in waarneming. We stellen in een ontspannen sfeer onze vragen. Na een kort overleg tussen ‘Best en CdK’   wordt de heer Ubachs (staande de bijeenkomst) beedigd in zijn ambt. Een aparte ervaring.

Thuisgekomen lees ik de mail waarin Anton van Aert de CU fractie bedankt voor de felicitaties en een eerder verstuurd blijk van medeleven.

20 november
In de namiddag gesprek met de Auditcommissie. Met broodjes ter vervanging van de warme maaltijd. Dan met fractievoorzitters het geagendeerde gesprek met de Commissaris van de Koning voorbespreken. Vervolgens door naar de inloopsessies, waar vragen kunnen worden gesteld aan wethouders. Om 20.00 uur, voor een ieder in de raadszaal,  de Inplementatie van de Omgevingswet. Dan om 21.00 uur discussie over de aanschaf van het nieuwe vegadersysteem in de raadzaal en tegelijkertijd voor ons burgerlid Wouter Bondt de discussie over de Bestse mobiliteitsaanpak en de Afvalstoffenverordening. Vervolgens samen naar de discussie over het regionaal ontwikkelingsfonds Werklocaties. En dan moet het heerlijk avondje nog komen!

16 november
Samen met Wouter Bondt de laatste hand gelegd aan ons verkiezingsprogramma 2018-2022. Na goedkeuring van het bestuur zal dit eerstdaags op onze site worden geplaatst. Een klus geklaard!

13 november
We beginnen de raadsvergadering wat vroeger met  een vervolg op de begrotingsbehandeling van vorig week. Vervolgens begint de geplande raadsvergadering met o.a. de plannen voor De Vleut. Mijn ‘VVD-buurvrouw’ Rebeccca Baart gaat verhuizen en neemt afscheid. Adieu, prettige collega!

6 november
In de namiddag met de werkrgroep Omgevinsgwet de voortgang besproken.

Vervolgens in de raadsvergadering de begroting behandeld. Duidelijk is dat ‘zorg’ een grote en moeilijk te voorspellen druk op de begroting legt. Maar zonder omzien naar elkaar geen samenleving. Onze motie om (openbare) gebouwen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking is unaniem aangenomen. De begrotingsbehadeling loopt uit en de vergadering wordt geschorst. Voortzetting 13/11.

3 november
In de namiddag met  leden van de auditcommissie, wethouder en ambtenaren de precisering van de begroting besproken. Het was me het weekje wel.

2 november
De ochtend en een deel van de middag opnieuw besteedt aan gesprekken met 3 kandiaten voor de vacatures bij de griffie. Er valt wat te kiezen en dat doen we dan ook. Eensgezind.  Never a dull  moment.

’s-Avonds een fractievergadering.

1 november
’s-Avonds worden de Fractievoorzitters bijgepraat over het verloop van het ziekteverlof  van de burgemeester.  Ik ben blij met de unanimiteit onder alle aanwezigen  over de gevraagde vertrouwelijkheid.

In aansluiting daarop als werkgerscommissie nog een voorbereidend gesprek met deelnemers voor de  morgen te spreken resterende griffie kandidaten.

Aaldert van der Vlies
Raadslid ChristenUnie Best