Van nieuwe raadszaal tot aan Kinderpardon. December!

Burgermeester Best.JPGwoensdag 19 december 2018

19 december
De griep  slaat toe en het immuunsysteem zal moeten terugslaan. Hopelijk voor de Kerst weer in orde.

18 december
In het gemeentehuis de bewonersavond voor afval en huisvuil bijgewoond. Jammer dat er maar zo’n 30 burgers aanwezig waren. Verbazingwekkend om te zien hoe een wethouder goochelt met plastic zakken en containers in maten en soorten terwijl hij in verkiezingstijd alle afval achteraf wilde laten scheiden. Als dat geen kiezersbedrog mag worden genoemd, dan maar voortschrijdend inzicht!

17 december
Met de werkgroep Bestuurlijke vernieuwing weer eens de prioriteiten bepaald.

14 december
Het jaarlijkse Raads uitje beperkt zich dit jaar tot het gebruik van de vernieuwde personeelscantine, de ‘Spin’. De pret is er niet minder door. Wichard de Benis, in het dagelijks leven bode, is onze eigen Pierre Knoops en een bekwaam tonprater. Lachen!!

13 december
Als je burgemeester wordt heb je wat te vieren. Dat doe je met een receptie in het gemeentehuis. Het is ook goed om wat te netwerken en de ontwikkelingen in de regio te volgen door zo hier en daar het oor te luisteren te leggen.

12 december
De Metropool Regio Eindhoven verdient ook de aandacht van de Bestse raad. Samen met een collega-raadslid ga ik naar Van der Valk, waar 19 gemeenten steeds weer proberen samen verder te komen.

11 december
‘’s-Avonds wordt in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning het  tijdelijk dienstverband van waarnemend burgemeester de heer Ubachs omgezet in een vast contract. Dat geeft hem en ons zekerheid. Beter gezegd: De installatie van een door ons allen gekozen burgervader die past bij het Huis van Best. Een nieuwe fase voor alle inwoners, ambtenaren en bestuurders.

Burgemeester Ubachs

10 december
De eerste raadsvergadering in een vernieuwde raadszaal. Nieuw meubilair  en vloerbedekking, nieuwe techniek. We beginnen een uurtje eerder om het nieuwe vergadersysteem in de vingers te krijgen. De grootste winst is, om meerderlei redenen,  de mogelijkheid voor inwoners om de raadsvergadering live te volgen en daarmee hun eigen oordeel over de inbreng van de diverse partijen te vormen.

De door ons met steun van CDA, D66 en PvdA ingediende motie om Best ‘Kinderpardon gemeente’ te maken wordt met ruime meerderheid aangenomen. Voorafgaand werd ingesproken door Hetty Mulder en werden 135 handtekeningen aan de burgemeester overhandigd.  Make my day! Dat de volgende dag in het ED niet werd vermeld dat ook de ChristenUnie had gestemd voor een gratis parkeerkaart voor gehandicapten is een kleinigheid.

6 december
’s-Middags met een  wethouder de stagnerende communicatie tussen een lokaal bedrijf en ambtelijke inspanningen besproken. Enkele dagen later hoor ik dat men mede dank zij mijn bemiddeling weer in gesprek gaat. Dat hoor ik graag!

’s-Avonds een fractievergadering. Voor een motie wisselen we van gedachten met de mede-indiener.  Een stevige discussie maar een goede uitkomst.

5 december
Bij dochter en 2 kleindochters Sinterklaas gevierd. Het schoorsteenverhaal is in een flat in Leidsche Rijn wat moeizaam uit te leggen. Gelukkig is er nog een balkon.

Overdag de motie voor het Kinderpardon voorbereid. Omdat de diverse kerken daarbij de achterban vormen en ieder afzonderlijk en gezamenlijk gereageerd hebben wil ik maandag zo nodig zorgvuldig geformuleerd kunnen toelichten.

3 december
Omdat aan de vernieuwing van de raadszaal de laatste hand wordt gelegd is de Raadsavond in BestWijzer. Ter discussie staat de verhuizing naar het gemeentehuis. Daar is ruimte vrijgekomen en kunnen  front- en backoffice worden samengevoegd. Eén ruimte en één taal. Als voorbeeld wordt het “Huis van Waalre” genoemd. Daar heeft men met de herbouw na de brand ook het concept vernieuwd. Voor er een ‘huis van Best’ staat is er nog een weg te gaan, maar de ingeslagen route lijkt mij de juiste.