Fractieleden ChristenUnie Best bezoeken Immanuëlschool

bezoekschoolwoensdag 13 december 2017

Het is alweer even geleden. Eind november brachten Aaldert van der  Vlies(raadslid)  en Wouter Bondt  (burgerlid) een bezoek aan de Immanuëlschool in Best. Het was tijd om het personeel van deze school een hart onder de riem te steken.

Dit had twee belangrijke redenen:

• De onrust onder het personeel werkzaam in het onderwijs;
  • De recente statutenwijziging waardoor meer ouders lid kunnen worden van de schoolvereniging;

In een korte toelichting vertelde Wouter Bondt  hoe de speerpunten van de ChristenUnie van toepassing zijn op deze school. Een korte impressie.

Een samenleving waarin iedereen meetelt en meedoet

De kinderen die er toe doen (met of zonder  „rugzakje“), de leerkrachten die dagelijks hun  best doen om de kinderen het beste onderwijs te geven en de bij het onderwijs van hun kinderen betrokken ouders. Iedereen telt mee en iedereen doet mee.

Een samenleving met toekomst voor onze kinderen

Behalve de hoge kwaliteit van onderwijs waarbij de kinderen uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen wordt ook duurzaamheid genoemd. We willen de aarde graag op een goede manier beheren en doorgeven aan volgende generaties. Het moet normaal zijn om te denken in termen van duurzaamheid. Hierin geeft de school een goed voorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen op het dak.  Ook de projecten op school hebben regelmatig te maken met het op een duurzame manier omgaan met de aarde.

Tenslotte een samenleving in vrede en vrijheid

Hierin werd specifiek de vrijheid van onderwijs en godsdienstvrijheid genoemd. Door de recente statutenwijziging is het nu voor alle ouders die christen zijn mogelijk om lid te worden van de schoolvereniging (voorheen gold dit voor een specifieke groep christenen). De afvaardiging van de fractie gaf aan dankbaar te zijn dat we zo‘n mooie school hebben in Best. Een school waar elke dag de bijbel open gaat, gebeden wordt en christelijke liedjes gezongen worden.

Na de toelichting op het bezoek, waren er bloemen en een kist vol lekkers uit de Philips Fruittuin. Er volgde een leerzaam gesprek over de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs. De leerkrachten spraken zich uit over de mooie dingen die gebeuren op school, maar ook over de zorgen die er zijn.

Met die kennis gingen we verrijkt op huis aan.