Alaparada, een feestje met een zure nasmaak

Door Wouter Bondt op 4 oktober 2020 om 12:09

Alaparada, een feestje met een zure nasmaak

Enkel verliezers

Ruim een jaar na het feestweekend Alaparada is het dossier voor de gemeenteraad gesloten. Het financieel tekort wat is ontstaan, wordt niet door de gemeente Best gecompenseerd. Ook de ChristenUnie heeft vóór het raadsbesluit gestemd.

Een belangrijke constatering is dat dit dossier eigenlijk alleen maar verliezers kent. De organisatoren van Alaparada (de Stichting Festival Best), die een flinke deuk in hun imago hebben opgelopen. De wethouder die onvoldoende de vinger aan de pols heeft gehouden. De burgemeester die ook de nodige druk heeft gevoeld om het feest door te laten gaan. En tenslotte uiteraard de ondernemers die hun rekeningen niet betaald hebben gekregen.

Tweede kans

Iedereen maakt fouten en als ChristenUnie zijn we van mening dat iedereen een tweede kans moet krijgen. Ruim een jaar lang hebben de organisatoren die tweede kans gekregen om tot een oplossing te komen hoe om te gaan met het verlies. December jongstleden is er letterlijk gevraagd om een plan van aanpak in te dienen. Hier kwam niets uit.

Zelfs in de discussiesessie van half september jongstleden hebben we niet gelijk ‘nee’ gezegd tegen het voorstel om (deels) te compenseren. We vroegen om tot een constructieve oplossing te komen. Ook hierin gaf de stichting niet thuis. In de laatste week voor de raadsvergadering stuurde de bewindvoerder nog een berekening rond om tot een vrij chique oplossing te komen. Tevergeefs…

Verantwoordelijkheid

Fouten maken mag, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid. Uiteindelijk was dat voor onze fractie het finale argument voor dit dossier. Het feit dat je verlies lijdt, door welke oorzaak ook, kan gebeuren. Maar het probleem bij de gemeenteraad leggen en rustig achterover leunend, wachtend en hopend op een zak geld, is niet de manier hoe je daarmee om gaat. Er is nauwelijks iets gebeurd om tot een constructieve oplossing te komen. Zelfs de financiële vergoeding die ze zichzelf hadden toegekend staat nog op hun eigen rekening. Dan houdt het op.

Dat is de reden dat ook de ChristenUnie voor het voorstel heeft gestemd. De laatste oproep was naar de organisatoren om dan in ieder geval de zelf toegekende vergoeding terug te storten om nog iets van verantwoordelijkheid te laten zien.