Maandoverzicht mei 2018

Portret Aaldert van der Vliesdonderdag 24 mei 2018

24 mei
Eindelijk een weekend onthaasten! We gaan naar Warns om ons bootje naar thuishavenVianen te brengen. We kiezen voor ‘landelijk’ en gaan pas bij Urk het IJsselmeer op naar Lelystad. Van Muiden tot Weesp pakken we nog een stukje Vecht. Daar waren we aan toe.

23 mei
’s-Morgens wat ontwikkelingen op de Griffie besproken en de nieuwe voorzitter van de werkgeverscommissie Griffie geintroduceerd. Daarmee ook wat werk omhoog gedelegeerd.

Vervolgens door naar de oogarts. Je wilt het als raadslid de komende periode wel scherp blijven zien. Wat ik al dacht, foutje bij het inmeten van de nieuwe glazen. Ook enige opluchting. In de middag afscheidsreceptie van de vertrokken wethouders.In de vooravond eindelijk weer eens met de burgerleden om de tafel en hen bijgepraat. Vervolgens door naar de kerk (bij de Batabrug) voor een gemeenteavond.

22 mei
Raadsvergadering waarin formeel afscheid wordt genomen van vertrekkende wethouders. Vriendelijke woorden alom, al ontbreekt dan een woordvoerder die namens de PvdA de ‘eigen’ wethouder toespreekt. Het zijn van arbeiderspartij en het  omgaan met de medemens staat soms op gespannen voet.   De nieuwe wethouders worden geinstalleerd.  Een bloemist in Best heeft, ook zonder  Coalitieakkoord, alvast goede zaken gedaan.

16 mei
’s-Avonds een workshop ‘Profielschets Burgemeester’. Het enkele dagen later in druk weergegeven eindproduct is een wervende weergave van wat raad en burgers zoeken en ziet er goed uit.

15 mei
Kennismaking met de nieuwe wethouders en hun ambtelijke portefeuille. Door de formateur is voor het college  allereerst naar chemie gekeken. Niet alle nieuwe wethouders beschikken daardoor in gelijke mate over de vakinhoudelijke geschiktheid. De formerende partij is daarmee bewust enig risico aangegaan.

14 mei 2018
Een raadsavond met voorafgaand een vergadering van het presidium, de fractievoorzitters en burgemeester, o.a. bedoeld om van tijd tot tijd de agenda van de raad op te stellen. Terugblik en vooruitzicht.

7 mei
In de namiddag met alle fractievoorzitters naar het Provinciehuis voor overleg met de Commissaris van de Koning. Hij wil, met het oog op een advies aan de Minister, weten hoe de raad denkt over de terugkeer van de heer Van Aert als burgemeester. Zijn vertrekdatum per 1 september, de onderhanden samenstelling van een nieuw college en een al in gang gezette sollicatieprocedure  worden mede  in beschouwing genomen. Vervolgens worden die gedachten vertrouwelijk gewisseld met de heer Van Aert.
Voor geen van de deelnemers een makkelijk gesprek. De CdK vat na enig beraad een en ander samen. De vervolgens  opgestelde persverklaring heeft de goedkeuring van alle partijen.
Vervolgens terug naar Best voor de beediging van de burgerleden. We liggen  achter op het schema en de provinciale broodjes worden opgegeten op de A2.
Ter afsluiting nog even wat overleg over het concept akkoord.

5 mei
Even vanzelfsprekend aanwezig bij de bevrijdingsceremonie in de Koetstuin.
Het Bevrijdingsfestival wordt aansluitend gehouden en de bar is al open. Daardoor lopen er 2 evenementen min of meer door elkaar, hetgeen de aandacht voor  de sprekers niet ten goede komt. De aanwezigen voor de ceremonie zingen het Wilhelmus. De aanwezigen voor het festival drinken hun pilsje en praten onverstoord door. Dat moet volgend jaar iets anders.

4 mei
Vanzelfsprekend aanwezig bij het monument aan de Oirschotseweg voor de Dodenherdenking. Opnieuw een toenemende belangstelling van jong en oud.