Bereikbaarheid en de Zevensprong

6F1A4439(3) wouter.jpg
Door Wouter Bondt op 4 november 2022 om 09:07

Bereikbaarheid en de Zevensprong

Na een heerlijk weekje herfstvakantie was er afgelopen maandag weer een raadsvergadering. Een korte toelichting op de twee belangrijkste onderwerpen: korte termijn maatregelingen A2 en extra budget voor de Zevensprong.

Korte Termijnmaatregelen A2

Om onze regio goed bereikbaar te houden zijn een aantal korte termijn maatregels bedacht. Deze zijn gebaseerd op onderzoek door de Metropool Regio Eindhoven (21 gemeenten rondom Eindhoven).  Het voorstel voor uitvoering hiervan en de benodigde financiering is naar alle 21 raden gegaan, waaronder dus ook Best. Je moet denken aan het ontwikkelen van verschillende parkeerhubs langs de snelweg, van waar reizigers met OV of fiets verder reizen; het aanleggen van snelfietsroutes en het mogelijk maken van busvervoer over de vluchtstrook.

Hiervoor moet (ook) Best flink in de buidel tasten. Met name de snelfietsroutes gaan veel geld kosten. De ChristenUnie is voorstander van duurzame mobiliteitsoplossingen. Hoe meer mensen de auto laten staan, hoe beter het voor het milieu is. Vandaar dat we ook voor dit voorstel hebben gestemd.

Wel hebben we twee aandachtspunten meegegeven aan het college:

• Maak gebruik van subsidieregelingen die beschikbaar komen vanuit de Provincie en/of Europa voor aanleggen van fietspaden. We zijn een dief van onze portemonnee als we deze subsidies niet aanvragen.
  • Roep het bedrijfsleven op om hun werknemers te stimuleren om niet meer met de auto naar het werk te komen. Daar ligt nog een hoop werk voor een ieder.

Extra Budget voor de Zevensprong

Basisschool de Zevensprong is toe aan vernieuwing. Het is een oude school en is ook langzamerhand te klein aan het worden. Begin dit jaar heeft de raad al budget vrij gemaakt voor nieuwbouw. De prijsstijgingen zorgde ervoor dat het college terug naar de raad moest voor extra budget. Hier zijn we akkoord mee gegaan. Onderaan de streep zal het nog duurder gaan worden, maar kinderen moeten op een veilige en gezonde school zitten.

Wilt u meepraten over één van bovenstaande onderwerpen of een ander onderwerp inbrengen in onze fractie, laat het gerust weten. U bent van harte welkom voor inbreng.