Worstenbroodjes

6F1A4424(1) jose.jpg
Door José van Zandwijk op 10 november 2022 om 16:43

Worstenbroodjes

Wat hebben worstenbroodjes nu met de lokale politiek te maken? Nu, in Best kennen we de mooie traditie dat wanneer de begroting voor het volgende jaar wordt aangenomen, warme worstenbroodjes worden geserveerd. En dat gaat er wel in na een lange raadsvergadering van half 7 tot half 12. Een korte terugblik op deze raadsvergadering van 7 november.

Met de speerpunten van ons verkiezingsprogramma in het achterhoofd, hebben we het college op onderstaande punten bevraagd en opgeroepen om:

• Werk te maken bij het opstellen ‘actieplan duurzame mobiliteit’. Hoe kunnen we onze inwoners verleiden om de auto te laten staan?
  • Druk bezig te blijven om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het reguliere bedrijfsleven in te laten stappen. En daarbij ook de ondernemers te stimuleren deze doelgroep in hun bedrijf of instelling op te nemen en te begeleiden.
  • Goede reclame te maken voor de programma’s ‘Groene zone’ (zonnepanelen op de huizen) en ‘Groene zone 2.0’ (isoleren van de woning). Zowel goed voor het milieu als de portemonnee.
  • Rondom de woningbouwopgave ook de kleine, particuliere initiatieven de helpende hand te bieden.

Wouter eindigde zijn betoog met een voorbeeld wat Gert-Jan Segers ooit aanhaalde in een nieuwsbrief wat zijn oorsprong vindt bij de Deense theoloog Søren Kierkegaard: Als je je in een storm bevindt, heb je de neiging om op de golven gaan sturen. Je probeert golf na golf te overleven, incident na incident, crisis na crisis. Maar als stuurman moet je niet op de golven navigeren, maar op de sterren. Op vaste waarden. Op onze idealen, waarden als naastenliefde, rechtvaardigheid, rentmeesterschap. Zo proberen we ook in de stormen van het hier en nu over de golven heen te kijken en in soms pittige omstandigheden te blijven werken aan een samenleving waarin we omzien naar elkaar, waarin het leven en de schepping beschermd worden.

We bidden het college en ons als raad wijsheid toe om hier goed uitvoering aan te kunnen geven.