De ene muur is de andere niet

sadarabzaterdag 07 maart 2015

Tweede indruk van de reis van Aaldert naar familie in Saudi Arabië.

Wat is een compound?

“Een ommuurd geheel van woningen en bijbehorende voorzieningen.”

Ik heb hem zelf bedacht om het eenvoudig te houden. Zwembad, Duitse en Amerikaanse internationale school, supermarkt en aanverwante nering. Bewoond door allerlei nationaliteiten maar niet door de autochtone bewoner. Ruim opgezet en met een zekere mate van comfort en luxe.

Wandelend door deze neder-zetting overvalt mij de gedachte dat het een soort mix is van een kloosterleven en het leven dat Nederlanders in het voormalig Nederlands Indië leefden. Enerzijds de verstilling van het leven achter een muur, anderzijds de luxe van een prettig klimaat dat wordt ondersteund door vele behulpzame handen. Zelfs het wassen en stofzuigen van je auto wordt hier door een Filipijnse, Indiase of Pakistaanse dienstvaardige gedaan. Voor een prijs van €5,50 per week wordt je Amerikaanse 6-cilinder meerdere keren gewassen en stofvrij gemaakt. Voor een importeur van Fiat Panda’s valt hier geen droog brood te verdienen. Elk huis op de compound is voorzien van een soort bodekamertje. De cellen in het oude bureau Warmoesstraat waren, weliswaar minder fris, in vergelijking daarmee ruim bemeten.

De huishoudelijke hulp huist letterlijk direct naast de bezemkast en wasmachine, zodat geen tijd verloren gaat. Het Nederlandse “laten we met een bakkie beginnen” is hier onbekend.
En terwijl ik dit opschrijf denk ik ineens aan de Polen in Best. Op een compound worden mensen mede ondergebracht om hun wijze van leven niet te veel van invloed te laten zijn op het leven van de lokale bewoners. In Arabische landen speelt religie daar nog eens versterkend op in.

In hoeverre verschilt dat van wat wij willen? Hier erkent men nog dat de aanleg van een metro het aanleggen van een leefklimaat voor de uitvoerders daarvan wenselijk maakt.
In ons beschaafde Europa, waar we geen stenen beelden neerhalen en de vrijheid van meningsuiting tot plicht verworden is, proberen we Poolse gastarbeiders zelfs de muren van een ABAB-gebouw te onthouden. Wat is het verschil tussen een werelddeel waar mensen niet willen zien wat wel degelijk bestaat en een werelddeel waar mensen dingen menen te zien die niet bestaan?

Aaldert van der Vlies