Shukran, Saudi Arabië!

sadarabmaandag 16 maart 2015

Laatste indruk van de reis van Aaldert naar familie in Saudi Arabië.

Als laatste stukje een samenvatting van afgelopen dagen.

Donderdag naar het Nationaal Museum. Een prachtig gebouw waar de historie is vastgelegd in foto’s, beelden van opeenvolgende heersers, resten van opgravingen en oude wapens.
Onze dochter is actief binnen de Nederlandse Vereniging Riyad, (NVR) dus waren we afgelopen donderdagavond gast op de Nederlandse Ambassade. De 2-maandelijkse borrel is voor ‘onze jongens en meisjes in den vreemde’ een goede gelegenheid weer even bij te praten. Er was een flinke opkomst en ontspannen sfeer. Direct na binnenkomst een hapje haring! Het bewijs van Nederlands territorium. De daarop volgende bitterbal bevestigde dat nog eens. De inhoud van een blikje Hei……….n trouwens ook. Dat ook andere nationaliteiten dan de Nederlanders zich op hun gemak voelden zegt alles.

De vrijdag is de Saoedische/Islamitische rustdag. Ook voor ons een goede gelegenheid om even afstand te nemen van alle ervaringen. Geen kerk, dominee of pastoor te zien. Songs of Praise ook niet op TV, jammer, dus ga ik vandaag neuriënd door de dag. Verenigd in 1 God.

Zaterdagmiddag met de oudste kleindochter mee naar paardrijles. We brengen en passant een bezoek aan het werkterrein van het FAST consortium, werkterrein van onze schoonzoon. Een klus voor een onbemand metro-netwerk van totaal 176 kilometer met 87 stations. Oplevering 2020. Indrukwekkend! Opnieuw de ervaring dat de omgang met de Saoedi buiten het publieke domein een andere is dan wanneer zij zich gecontroleerd weten.

Zondag is onze laatste excursiedag. Vroeg op, vroeg weg en na zo’n 50 kilometer neemt het zand toe en de oriëntatie af. We bezoeken een ooit uit klei opgetrokken dorp en zien hoe er een poging tot restauratie wordt gedaan. Met nog steeds(!) een mengsel van water, stro en klei. Zoals het eeuwen lang gedaan is. In een ander dorpje bezoeken we een museum. Trots wordt ons de geschiedenis van de olielamp getoond. Er is hier geen industriële revolutie geweest. Daarom weinig materiële zaken en veel overlevering. We rijden terug met zo’n 160 kilometer per uur. Een VVD-er zal zich hier mede thuis voelen omdat er asfalt in overvloed is. Een PVV-er zou hier moeten zijn om zijn gelijk te toetsen. Een ChristenUnie kiezer is hier omdat hij/zij weliswaar van de Batavieren afstamt maar in de Arabische cultuur deels de historie van z’n eigen overtuiging weerspiegelt ziet.
Voor morgen is er regen voorspeld en het begint al te waaien.
Stof tot nadenken!

Aaldert van der Vlies